Wordt het openbaar vervoer in Nederland meegenomen in het Klimaatakkoord?

Ja, het openbaar vervoer wordt meegenomen in het klimaatakkoord. De OV-sector is al erg duurzaam en hard op weg naar bijna emissievrij. Zo rijden de treinen van de NS op groene stroom, wordt de stroom voor infrastructuur en stations door ProRail groen ingekocht en heeft de sector in 2015 het Zero Emissie Bus akkoord getekend om vanaf 2025, met als doel emissieprijs busvervoer aan de uitlaat vanaf 2025. Het openbaar vervoer is een groene en duurzame wijze van transport.

Mede daarom is in het Regeerakkoord afgesproken dat het openbaar vervoer in alle delen van Nederland een goed alternatief moet zijn voor de auto. Het belang van de reiziger staat daarbij voorop. Die moet snel, comfortabel en veilig van A naar B kunnen reizen. Dat vraagt om betrouwbare en actuele reisinformatie, goede aansluiting op fiets, taxi en auto en een veilig en gemakkelijk betaalsysteem. Ook voor goederenvervoer kan het spoor een duurzaam alternatief zijn voor bijvoorbeeld wegverkeer. In juni 2018 is een akkoord met de sector gesloten om meer goederenvervoer over het spoor te laten plaatsvinden. De ambitie is daarbij om het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030.