Het bruist van de energie in Breda

“Wat een goeie energie komt er uit deze zaal!” geeft Kees Vendrik, voorzitter van de klimaattafel Elektriciteit, de mensen terug die naar de regiobijeenkomst in Breda zijn gekomen op vrijdag 1 juni. “Het lijkt erop dat Breda de eerste stad is die klaar is voor de transitie.” Dat het bruist van de initiatieven en ideeën in de regio blijkt ook als we een aantal mensen spreken.

Klimaatakkoord bijeenkomst Breda
Beeld: ©Branko de Lang
Een van de aanwezigen stelt vragen over de kansen van waterstof. Michel Jehae (links) leidt het gesprek.

Berry Kock, initiatiefnemer van LedAdvisor: ‘begin bij het laaghangend fruit’

Berry Kock is duidelijk goed voorbereid naar de regiobijeenkomst gekomen. Hij heeft de rapporten van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) bij zich en ze goed doorgelezen. “Er staan in de PBL-rapporten een aantal makkelijke maatregelen die zo uitgevoerd kunnen worden. Waarom doen we dat niet meteen?” Berry wil duidelijk niet wachten op Den Haag en dat doet hij ook niet. Vroeger werkte hij bij Philips Lighting en led-verlichting is daar zijn passie geworden. Tegenwoordig heeft hij een eigen webwinkel, LedAdvisor. “Binnen een minuut kun je uitvinden welke led-lamp geschikt is om je oude lamp te vervangen, met een warme kleur en de goede hoeveelheid licht.” (We testten het even uit, en het werkt inderdaad heel eenvoudig en snel.)

Kwafo Acquaah Arhin, milieuconsultant bij cateraar Albron: ‘vergeet de CO2-uitstoot in de productie niet’

Kwafo Acquaah Arhin houdt zich als milieuconsultant bij Albon meestal met duurzaamheid en voedsel bezig. Deze avond wil hij echter een lans breken voor circulaire economie. “Ik hoor veel over duurzaamheid in gebruik. Bijvoorbeeld als het gaat over duurzame woningen, dan zijn die goed geïsoleerd, hebben zonnepanelen op het dak, een warmtepomp en zuinige verlichting. Maar zijn ze ook duurzaam gebouwd? Beton-, bakstenen- en staalproductie geven enorm veel CO2-uitstoot. Ik denk dat we ook goed moeten kijken naar de CO2-uitstoot in de productie.”

Frederik Vennemann, marketingassistent bij textielproducent HAVEP: ‘bereken klimaatimpact door in de prijs’

Frederik Vennemann is een van de weinige jongeren in de zaal. Hij merkt dat vooral hoog opgeleide jongeren zich met klimaatverandering en duurzaamheid bezig houden. Zelf is hij nog relatief onbekend met het onderwerp, maar niet minder geïnteresseerd of gemotiveerd. “Ik wil heel graag weten wat er allemaal gebeurt. En ik hoor van zoveel leuke initiatieven. Ik werk bij textielproducent HAVEP. HAVEP is een oud familiebedrijf, dat al meer dan 150 jaar bestaat, maar ze gaan enorm met hun tijd mee. In 2025 willen ze voor 90% circulair zijn. Ze hebben al een cradle-to-cradle-lijn en gerecyclede jeans. Een textiellijn waarin oude visnetten worden verwerkt. Ik vind dat heel positieve ontwikkelingen en wil me verder verdiepen om ook mijn bijdrage te kunnen leveren.”

Frederik is van mening dat de klimaatimpact moet worden doorberekend in de prijs van kleding. “Nu kan je aan de prijs niet zien of iets duurzaam geproduceerd is of niet. De kledingindustrie is zo complex dat het bijna niet uit te vinden is welke kleding duurzaam is geproduceerd en welke niet. Ik zie daar zeker ook een rol in voor de overheid.”

Theo de Graaff, constructeur bij vliegtuigonderdelenproducent Fokker Technologies: ‘genoeg ideeën voor de luchtvaart’

Door de kritische milieuvragen die zijn dochter hem 4 jaar geleden stelde over zijn werk in de luchtvaartindustrie, is Theo de Graaff op een nieuw spoor gezet. Op de website van de Europese Unie vond hij het document ‘Flightpath 2050’ uit 2011. “Het is maar een 10 à 15 pagina’s tekst, maar enorm inspirerend. Ik gebruik sinds 4 jaar als kapstok voor mijn dagelijks werk bij Fokker.”

Theo wil weten waarom de luchtvaart buiten het klimaatakkoord valt. Ed Nijpels legt uit: “De internationale luchtvaart (en scheepvaart) zijn niet meegenomen in het Akkoord van Parijs en daarmee ook niet in het klimaatakkoord.” Theo hoopt dat het nog toegevoegd zal worden. Tot die tijd heeft hij veel ideeën. “Je kunt bijvoorbeeld vliegtuigen elektrisch naar de startbaan taxiën. Nu rijden vliegtuigen dat stuk nog op hun eigen motor. Of langzamer en daarmee veel zuiniger vliegen. Het tijdsverlies kun je compenseren door de bagage bij de bestemming af te leveren in plaats van mensen daarop te laten wachten bij de bagageband.” Daarnaast past Theo toe wat hij – binnen de bedrijfskaders van Fokker – kan toepassen in zijn werk. “Met dank aan mijn dochter!”

Klimaatakkoord bijeenkomst Breda
Beeld: ©Branko de Lang
Een goed voorbereide zaal tijdens de klimaatakkoord bijeenkomst in Breda

‘Ondersteun burgerinitiatieven’

De roep om ondersteuning voor lokale en nationale burgerinitiatieven, financieel maar ook in regelgeving, is groot. “Hoe gaan jullie lokale maar ook nationale burgerinitiatieven ondersteunen?” is een vraag vanuit de zaal. Kees Vendrik en Ed Nijpels benadrukken dat de regio’s zelf gaan bepalen hoe ze het gaan doen. “We gaan dat niet vanuit Den Haag opleggen.” Maar dat lijkt niet de intentie van de vraag. Er zijn ook burgers met landelijke initiatieven die de regio overstijgen. Hoe ondersteun je die? Daarnaast is de zaal kritisch op het proces. Het lijkt erop dat vooral de uitvoering van het klimaatakkoord in de regio komt te liggen, maar daar zijn ze allang begonnen.

Volgende bijeenkomsten

Heeft u ook een idee of initiatief? Of wilt u het Klimaatberaad uw wijsheid meegeven? Kom naar een van de volgende bijeenkomsten, in Groningen, Utrecht of Leiden.