Ook voor de kleine beurs: Prestatiegarantie voor besparing

Het Klimaatakkoord staat aan de vooravond van een enorme versnelling in ‘energie-verbouwingen’. Maar: welke maatregelen zijn het best? Welke aannemer kan het uitvoeren? Hoe doe je de financiering? Wie garandeert dat het met die besparing goed komt? En dat die ook voor de mensen met een kleine beurs bereikbaar wordt? Op die vragen geeft het bedrijf WOAB Woningabonnement antwoord.

15 Jaar garantie

Volgens het Klimaatakkoord moeten binnen twee jaar jaarlijks ongeveer 50.000 woningen onder handen worden genomen, in elf jaar zelfs 200.000. Dat scheelt voor de uitstoot in deze sector in 2030 al 3,4 megaton CO2. Voor de bouwwereld is dit een goudmijn waar miljarden omzet kunnen worden geboekt.

Veel bewoners zijn er al mee begonnen, maar miljoenen huizenbezitters twijfelen, zelfs als de besparing op de energierekening ruim opweegt tegen de kosten van de verbouwing. Op veel vragen geeft WOAB Woningabonnement antwoord, te beginnen met enkele honderden woningen in Deventer en omgeving. Henk de Jager, architect en grondlegger van WOAB, legt uit: “De klant neemt bij ons een abonnement, krijgt van ons advies op maat en kan de besparing zelf financieren of door ons laten financieren. Wij zorgen voor aannemers en installateurs, zo nodig voor financiering en, het allerbelangrijkst, we geven een EnergiePrestatieGarantie voor 15 jaar. Dat garandeert dat de klant de investering van vaak duizenden euro’s ook terugverdient. Wij komen gemiddeld tot een halvering van de energierekening. Daarmee bereiken we ook de woningbezitters zonder eigen budget.”
 

Beeld: ©WOAB
WOAB-directeur Henk de Jager

Knokken

Veel eenvoudiger kan de klant het niet krijgen. Voor WOAB zelf was het een behoorlijke klus om het bedrijf met dit concept tot stand te brengen. Geslaagde tests in 2015 en 2016 zetten het licht op groen, waarop zij de financiering het bedrijf ook voor elkaar kregen, bij Energiefonds Overijssel. “Wel moest 10% van de 6 miljoen uit eigen middelen komen, wat voor mij echt wel even een drempel was. Maar ik geloof in dit concept.”

Een jaar lang knokken was het volgende stadium. “Als je de klant ook financieel wil ontzorgen heb je te maken met ingewikkelde regelgeving. Begrijpelijk, want die beschermt de consument. Omdat wij ook een financieel product aanbieden, vallen we bijvoorbeeld onder de Wet Financieel Toezicht. Het zoeken van kapitaal, goed personeel—nu zeven man, plus een aantal ingehuurde adviseurs—en de regelgeving kostten ons veel tijd. Maar sinds november 2018 zijn we in volle gang. Nota bene: ook nog eens met een certificaat als ‘Social Enterprise’.”

Nationale dekking

Opschaling moet snel tot stand kunnen komen. WOAB zelf verkent de markten nu in Gelderland en Flevoland, maar ziet de snelste expansie van het Woningabonnement in franchise met ondernemingen in heel Nederland. “Die zullen dan misschien kiezen voor hun eigen varianten, zo lang het maatwerk en de prestatiegarantie er maar in zitten. Want elk huis, zijn bewoners en hun gedrag vragen om een eigen aanpak.”

De ambities zijn groot, en passen dus op de ambities in het Klimaatakkoord. “Over twee jaar willen we een dekking over heel Nederland hebben. Dan heeft WOAB misschien nog steeds maar zeven man in dienst, maar werken er duizenden mensen aan energie-renovatie. Dat vraagt wel wat van de opleiding en de ervaring van de adviseurs die bij mensen thuis komen. Maar ook daaraan werken we.”

Enkele getallen

  • WOAB Woningabonnement, sinds 2017
  • Gevestigd in Deventer, 7 fte’s (2019).
  • Besparing energie en rekening in woonhuizen: gemiddeld 50% (opgave WOAB).