De onzichtbare attractie van de Efteling: Klimaatneutraal in 2030

“Eigenlijk is Holle Bolle Gijs de oudste duurzaamheidsattractie van het land,” zegt Wyke Smit, manager bestuurlijke zaken en duurzaamheid van De Efteling. Duurzaamheid komt bij de Efteling dus niet uit de lucht vallen. Maar: “Dat we in 2030 klimaatneutraal zijn zullen we niet meteen in nieuwe attracties vertalen. Ons enige doel blijft: mooie verhalen vertellen aan iedereen die een dagje wil ontsnappen."

Verhalen vertellen hoort bij De Efteling, duurzame ambities ook, vindt Smit. “De Stichting Natuurpark de Efteling is onze eigenaar, en die heeft de zorg voor de leefomgeving hoog in het vaandel, al vanaf de oprichting in 1952.” Die zorg gaat een stuk verder dan alleen minder uitstoot van CO2. Het pretpark doet aan afvalpreventie, natuurbeheer, biodiversiteit en maatschappelijke betrokkenheid. Soms is dat zichtbaar voor de bezoeker, maar meestal niet. “Waar het past, laten we het zien,” zegt Smit, “zoals de zonnecellen op het dak van het paleis in onze attractie Symbolica. Maar we gaan niet opvoeden.”

Wyke Smit, manager duurzaamheid van de Efteling: "De attracties hebben de voorrang. Maar die kinderen zijn hier toch mee bezig."

Enorme opgave

In ongeveer tien jaar tijd klimaatneutraal worden is voor De Efteling een enorme opgave, vooral omdat tweederde van de CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door bezoekers en leveranciers. Het eigen energiegebruik aanpakken is eigenlijk relatief gemakkelijk. “We besparen waar we kunnen. Soms is dat groot, zoals de leds in de openbare verlichting van het park, of nog groter, in de showverlichting van het Carnaval Festival. Maar vaak is het ook heel klein. Zoals de ingebruikname van een dimbare ledlamp die de Pagode mooi uitlicht. We wekken nu 6% van onze eigen energie duurzaam op, met bijvoorbeeld warmtekoudeopslag en een warmtecentrale op biomassa. In 2030 willen we op 16% zitten.”

Aanzienlijk groter is dus de klus om het terugdringen van de uitstoot bij het transport, vooral van de bezoekers. “. Voor onze eigen werknemers hebben we nu een fietsplan. Van onze bezoekers komt meer dan 90% met de auto. Wel met volle auto’s, maar toch. Zie daarvoor maar eens een alternatief te bieden. Met de trein boekten we een klein succesje, want er kwamen afgelopen jaar twee keer zo veel bezoekers per trein. Fietsers mogen gratis stallen, de Flixbus stopt tegenwoordig ook hier, we hebben 54 laadpalen voor elektrische auto’s vlakbij de ingang.”

De Efteling heeft laadpalen staan vlak bij de ingang, en gaat dit najaar een proef doen met mobiele laadpalen.

Ideeën van iedereen

Kortom, klimaatneutraal worden betekent voor de Efteling: aan alle kanten CO2 ‘sprokkelen’. “Dat kunnen we niet vanuit één klein team, daarvoor hebben we iedereen nodig. Dus de mensen van de entree, mensen die werken bij de attracties, mensen die de sales doen: iedereen wordt gevraagd om ideeën aan te leveren voor ons innovatieprogramma. Zo’n ledlamp voor de Pagode is daarvan een mooi voorbeeld.”

“Zo kunnen we voortdurend vernieuwen,” zegt Smit. “We gaan deze herfst een test doen met mobiele laadunits voor elektrische auto’s. Met een app kunnen mensen zo’n unit naar zich toe laten komen. Ook starten we een project met het hergebruiken van Petflesjes. Samen met Coca Cola hebben we een uitgifteapparaat ontwikkeld dat de flesjes ook weer terugneemt.”

En de reactie van het publiek? “Die komen voor de attracties, die hebben dus de voorrang. Maar die kinderen zijn hier toch mee bezig.”

Enkele gegevens

  • Aantal bezoekers in 2018: 5,35 miljoen
  • Stichting Natuurpark de Efteling is de enige aandeelhouder
  • Vestigingsplaats Kaatsheuvel, 3300 werknemers
  • Eigen energieopwekking: nu 6% duurzaam, 16% in 2030
  • Klimaatneutraal in 2030: onder andere via terugdringen emissies in vervoer, eigen energiegebruik, minder afval