Elektrische vrachtwagens: bedrijfsmodel tegen de stroom in

“Banken vonden het te riskant, want het kon eigenlijk niet, vond iedereen. Maar wij denken graag in mogelijkheden van innovatie. Dat is ondernemen. En we hebben laten zien dat het wel kan,  en hebben zelf geïnvesteerd.” Marie-José Baartmans is oprichter en directeur van Breytner, het eerste zero-emission transportbedrijf in Nederland. Met vier elektrische trucks van 19 ton distribueert het Rotterdamse bedrijf al enkele jaren goederen in steden. “Wat in China, Californië, Scandinavië en Londen al gebeurt, komt ook hier naartoe. Over een paar jaar zullen in heel Europa honderdduizenden van zulke trucks de klanten in de milieuzones van steden beleveren.”

Milieuzones

De business van Breytner startte destijds in de milieuzone van Rotterdam, waar geen diesels meer in mochten. Breytner kocht vier trucks, haalde de gloednieuwe dieselmotor eruit en verving de hele aandrijflijn door een elektrische motor met accupakket. “Absoluut niet efficiënt natuurlijk, en een hele operatie. Maar de technologie is er, en de aanbieders die zulke aandrijflijnen vervangen zijn er ook.”

Niet de lagere uitstoot van broeikasgassen, maar de kwaliteit van de lucht in de binnensteden is dus de belangrijkste stimulans voor elektrische vrachtwagens. Aan die luchtkwaliteit besteden steeds meer steden aandacht, maar landelijk beleid is er nog niet. “We hadden hogere verwachtingen van onze eigen groei, we hadden al op 20 of 25 wagens willen zitten. De afspraken die nu in het Klimaatakkoord staan over milieuzones in de steden gaan zeker helpen. Maar het gaat me niet hard genoeg. Er blijft tot 2030 nog een achterdeurtje open voor diesels. Blijkbaar durft de politiek zijn handen nog niet te branden. Dit zal ervoor zorgen dat de transitie op gebied van vrachtvervoer achterblijft bij die in personenwagens of openbaar vervoer. Daar zie je nu echt een verschuiving optreden.”

Directeur/oprichters Marie-José en Jeroen Baartmans van Breytner.

'Bottom-up beweging'

Zo lang de regelgeving nog ruimte laat voor diesels, is de hoop van Baartmans gericht op de klanten en de publieke opinie. “Bedrijven, vooral in de retail, willen hun voetafdruk verkleinen en zich onderscheiden richting hun eigen klanten. Ook steden hebben de vrijheid om verder te gaan dan het Klimaatakkoord. Ik hoop op zo’n bottom-up beweging.”

Baartmans wil dus dat elektrische trucks zo snel mogelijk terechtkomen in de mainstream van de distributie van goederen. “Het transportwereldje is redelijk conservatief, dus we moeten ook niet te veel willen polderen. Het vergt politiek lef om de goede regelgeving in te voeren, met een prijs op de uitstoot. Als er dwang achter komt, zal je zien dat ook truckfabrikanten heel snel met elektrische vrachtwagens op de markt zullen komen.”

Volgende stadium: Waterstof?

Zelf denkt Marie-José Baartmans alweer een stadium verder. “Wij zullen geen enorm grote transporteur worden met elektrische trucks. We ontwikkelen nu een nieuw concept, ook zero-emissie: een vrachtwagen op waterstof. Breytner wil vooral die rol van innovatieve koploper blijven spelen.”

Enkele getallen

  • Sinds: 2014
  • Vestigingsplaats: Rotterdam
  • Aantal werknemers: team van circa 14 mensen